Sökning: "semiotisk metod"
Visar resultat 11 - 15 av 164 uppsatser innehållade orden semiotisk metod.
11. En fredsduva. Eller? : En semiotisk visuell analys av ukrainska krigstidsaffischer.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Detta arbete har undersökt fredsduvan som symbol i ukrainska krigsaffischer och vilken påverkan dess gestaltning får för slut resultatet. Syftet med arbetet var att skapa en djupare förståelse i hur en traditionell symbol, i detta fall fredsduvan, kan användas för att skapa en opinion för ett specifikt ändamål. LÄS MER
12. Den återgivna textilen: : avbildning av textila material som semiotiskt tecken i 1700-talets oljemåleri
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Textil har varit en viktig produkt för människan i alla tider, dess betydelser varierar utifrån kontext och kan associeras med såväl politiska som kulturella aspekter. Syftet med denna studie är att undersöka avbildningar av textil i oljemåleri under 1700-talet utifrån semiotisk teori och metod. LÄS MER
13. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Problemformulering: Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER
14. Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. LÄS MER
15. ”Det som har skett kan jag inte glömma" – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: mottival, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER