Sökning: "semiotisk metod"

Visar resultat 16 - 20 av 164 uppsatser innehållade orden semiotisk metod.

  1. 16. FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Gustaf Lundqvist; Emil Moghaddam; [2022-02-24]
    Nyckelord :Personifiering; kommunikation; politisk kommunikation; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram. Teori: Personifiering (professionell, privat, emotionell) Metod: Multimodal analys, kvalitativ textanalys, semiotisk analys Material: Inlägg tagna från Instagram av Ebba Busch (@buschebba), Ulf Kristersson (@kristerssonulf) och Jimmie Åkesson (akesson. LÄS MER

  2. 17. Köp vårt budskap men inte vår produkt : En semiotisk bildanalys av Systembolagets kampanjbilder från 1950 till idag.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Schmidt; Evelina Lundström; [2022]
    Nyckelord :Systembolaget; förtroende; alkoholdebatt; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med undersökningen är dels att undersöka om och hur Systembolaget förändrat sina kampanjer över tid och dels hur Systembolaget upprätthållit sitt förtroende genom sina kampanjer. För att ta reda på det kommer vi kolla på några utvalda kampanjer som skapats av Systembolaget från 1950-talet till idag. LÄS MER

  3. 18. Tummelisa : En bildanalys av olika illustrationer av Tummelisa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Hansson Mihas; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderböcker; barndomsdiskurser; bildanalys; illustrationer  ;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vilka barndiskurser som blir synliga i de olika illustrationerna och hur Tummelisa förändrats över tid. För att få syn på vilka barndiskurser som illustrerats har jag valt sju olika svenska utgåvor från olika tidsperioder som sträcker sig mellan år 1907, då Elsa Beskows bilderbok gavs ut och år 2021 då den senaste versionen av Tummelisa illustrerad av Anna Höglund gavs ut. LÄS MER

  4. 19. En kvalitativ bildanalys av influencer varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Babana; Vanessa Johansson Simic; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ; mångfald; bildanalys; semiotik; sexistisk; livsstil; exkluderande; media och kommunikation; marknadsföring; hälsa; ideal; reklamkampanjer; lansering; SMI; influencer; sociala medier; influencer marketing; social branding;

    Sammanfattning : Studiens mål och syfte handlar om att vi vill öka kunskap och förståelse kring hur varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty väljer att marknadsföra olika produkter på i olika lanseringskampanjer. I koppling till mångfaldsperspektivet. LÄS MER

  5. 20. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER