Sökning: "semiotisk metod"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade orden semiotisk metod.

  1. 21. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  2. 22. Kungar, drottningar och döden. En jämförande tolkning av medeltida ideal i fantasy från två olika tidsperioder.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Jesper Wistman; [2022]
    Nyckelord :Fantasy; King Arthur; Return of the king; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : This essay aims to interpret the signs incorporated in the adaptations of fantastical and mythological stories from text to image how they are used and what that reveals about the view of medieval ideals in their respective image. It focuses on two different images depicting two different graves, each with a mourning queen and a dead king from two different stories, from two different time periods. LÄS MER

  3. 23. “Vill man vara den här coola och snygga tjejen, ja då tarman en snus” : En kvalitativ studie av LYFTs reklamsamarbeten med influencers

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Madelene Wiig; Hanna Ekdahl; [2022]
    Nyckelord :influencer; Instagram; snus; marketing; LYFT;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Utifrån fallet tobaksfritt snus är syftet med denna studie att undersöka hur LYFT med hjälp av influencer marketing strategiskt positionerar sig mot specifika målgrupper genom skapandet av jaget och gestaltning av livsstilar. Samt syftar studien till att se hur potentiella konsumenterna uppfattar strategin och reklamsamarbetet. LÄS MER

  4. 24. Ett läromedels förutsättningar för en likvärdigläsutveckling : - en textuell analys av läromedlet Robin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Susanne Davidsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; nivåanpassning; likvärdig utbildning; språklig anpassning; läsutveckling; läsebok; progression; bildläsbarhet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens skola har alla elever rätt till en likvärdig utbildning oavsett tidigare erfarenhet, kunskapsnivå, förutsättningar och behov. Detta innebär en anpassning av ett läromedel så att eleven ges möjlighet att nå utbildningens mål (Skolverket 2019, s. 6). LÄS MER

  5. 25. Det berättande fotografiet : En studie om hur olika bildanalysmodeller fungerar vid analys av olika genrer av fotografisk bild

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Mathilda Grönström; [2022]
    Nyckelord :fotografi; bildanalys; ikonologi; semiotik;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka om olika bildanalysmodeller är speciellt lämpade för olika genrer inom fotografisk bild. I studien prövas semiotisk och ikonologisk bildanalys på två fotografier från två olika fotografiska genrer – dokumentär- och konstfotografi. LÄS MER