Sökning: "skolans framtid"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden skolans framtid.

  1. 1. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Linnéa Hansson; Joanna Wirén; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; delaktighet; grundskola; miljö; problematisk skolfrånvaro.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Problematisk skolfrånvaro har på senare år ökat och kommit att bli ett samhälleligt problem. Barns framtid och utveckling är till stor del präglad av att de klarar av skolan. LÄS MER

  2. 2. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Gustav Rasmusson; Rasmus Blixt Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :Profilskolor; Skoldiscipliner; Privatskolor; Fristående skolor; Gemensamma nämnare privatskolor; Skolval gymnasie; Ämnesinriktning; Pedagogiska metoder i gymnasieskolan; Elevprestationer gymnasium; Betygsskillnader gymnasium; Social dynamik gymnasieskolor; Utbildningsförberedelser gymnasium; Specialiserade gymnasieprogram; Gymnasieutbildningens effekter; Gymnasieelevers välbefinnande; Skolverket gymnasieskolor; Gymnasieutbildningens framtidstrender;

    Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER

  3. 3. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Belinda Morén; [2023]
    Nyckelord :Visual arts education; democracy mission; controversial; dissident; discourse.; Bildämnet; demokratiuppdraget; kontroversiellt; oliktänkande; diskurs.;

    Sammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER

  4. 4. ”DE HAR JU OCKSÅ ORO KRING DERAS FRAMTID” : Om studie- och yrkesvägledningens möjligheter att bidra till skolans brottsförebyggande arbete i utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Helmersson; Beatrice Olsson; [2023]
    Nyckelord :kriminalitet; riskfaktorer; skyddsfaktorer; motivation; självtillit;

    Sammanfattning : Kriminalitet sjunker allt lägre ner i åldrarna och idag är det ett aktuellt samhällsproblem med det eskalerande skjutvapenvåldet i Sverige. Skolans brottsförebyggande effekt är sedan tidigare etablerad, men studie- och yrkesvägledningens roll är relativt outforskad. LÄS MER

  5. 5. Barn som växer upp och går i skolan i ett särskilt utsatt område : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Frida Mann; Erika Alvhage; [2023]
    Nyckelord :Low socio-economic status; particularly vulnerable areas; risk and protective factors; antisocial norm breaking behavior; ecological explanatory model and girls.; Låg socioekonomisk status; särskilt utsatta områden; risk- och skyddsfaktorer; antisocialt normbrytande beteende; den ekologiska förklaringsmodellen och flickor.;

    Sammanfattning : This report examines the risk and protective factors that the students who live and attend school in a particularly vulnerable area have, according to the “school personnel”, that are linked to antisocial and norm-breaking behavior. A particular targeting has been made for the girl’s risk- and protective factors. LÄS MER