Sökning: "Gymnasieelevers välbefinnande"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Gymnasieelevers välbefinnande.
1. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER
2. Vad är idrottsundervisningens syfte? : En studie om svenska och finländska gymnasieelevers upplevelse av idrottsämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Tidigare studier har visat att elever inte har så bra koll på varför de har idrott och hälsa respektive gymnastik och vad de förväntas lära sig. Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om vad svenska och finländska gymnasieelever upplever att idrottsundervisningens mål och syfte är. LÄS MER
3. Naturvistelsers inverkan på gymnasieelevers välbefinnande : En kvantitativ studie om samverkan mellan naturminuter och gymnasieelevers KASAM
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan välbefinnande och mängden naturvistelse hos elever på högskoleförberedande- och yrkesförberedande program på gymnasiet. För att besvara syftet, utgick studien från följande frågeställningar: 1) Hur mycket tid under en period på sju dagar spenderar gymnasieelever ute i naturen? 2) I vilken grad skattar gymnasieelever sitt välbefinnande? 3) Finns det ett samband mellan mängden naturvistelse och välbefinnande hos gymnasieelever? Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar tillämpades en kvantitativ metod. LÄS MER
4. Rektorers syn på natur- och utemiljöer som en källa till välbefinnande för gymnasieelever
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka och analysera rektorers syn på gymnasieelevers möjlighet till att vistas i natur- och utemiljöer. Samt att använda naturen som en källa till välbefinnande under tiden i gymnasieskolan. LÄS MER
5. Gymnasieelevers upplevelser av stress och aktivitetsbalans : - En fokusgruppstudie
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Den psykiska ohälsan hos unga vuxna ökar i dagens samhälle. Långvarig stress kan ha negativa effekter på hälsan och finnande vilket kan leda till aktivitetsobalans. Unga vuxna utsätts för höga krav på prestation vilket är en bidragande faktor till ökad ohälsa idag. LÄS MER