Vad är idrottsundervisningens syfte? : En studie om svenska och finländska gymnasieelevers upplevelse av idrottsämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Tidigare studier har visat att elever inte har så bra koll på varför de har idrott och hälsa respektive gymnastik och vad de förväntas lära sig. Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om vad svenska och finländska gymnasieelever upplever att idrottsundervisningens mål och syfte är. För att kunna göra det har en enkätundersökning riktad till gymnasieelever i Sverige och Finland genomförts. I resultatet framkom det att både de svenska och finländska eleverna överlag hade en positiv inställning till ämnet och dess innehåll. De svenska eleverna hade, i jämförelse med de finländska eleverna, något sämre koll på kunskapskraven och vad som krävdes för att uppnå ett visst betyg i ämnet. Vidare visade resultatet att de svenska och finländska eleverna upplevde att undervisningen syftade till att de ska få röra på sig och ta en paus från övriga skolämnen, samt få kunskap om och skapa intresse för olika idrottsformer och den fysiska aktivitetens betydelse för hälsa och välbefinnande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)