Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Sammanfattning: Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. Men Skolinspektionens senaste rapport visar att 21 av 30 grundskolor i landet brister i arbetet med demokratiuppdraget.1 Denna studie avser att undersöka hur bildämnet, genom arbete med kontroversiella ämnen, kan utveckla demokratiska förmågor och färdigheter. Som utgångspunkt i studien undersöks elevers och unga vuxnas upplevelser, erfarenheter och tankar kring skapandets demokratiska potential och arbetet med kontroversiella ämnen i bildämnet. Jag har analyserat deras svar utifrån diskursanalys som tolkningsram samt teorier kring vilka subjektspositioner vi tar i mötet med andra och oliktänkande. Resultaten visar att begreppet “kontroversiellt” är komplext och kontextuellt och något som elever drar sig för att prata om och arbeta med. Detta tycks bero på bristande förmågor att hantera oliktänkande och ingå i demokratiska samtal, främst av en rädsla över vad andra kommer att tycka om en själv. Det blir synligt att det finns ett behov för att arbeta med dessa ämnen i skolan då informanterna uttrycker att det kan främja förmågan att hantera oliktänkande, förbereder en för livet efter skolan och övar en färdighet som alla har lika rätt att lära sig. Det framgår också att bildskapande är ett medium som har hög potential att uttrycka åsikter, väcka känslor och få en att tänka. Under arbetet har jag tagit ett dubbelt perspektiv där jag parallellt med uppsatsskrivningen har filmat reflektioner som väckts. De filmade reflektionerna har sammanställts i videoverket Varför är det svåra svårt? som visades på Konstfacks vårutställning. Idéer som väcktes under arbetet presenterades på Bildpedagogiskt symposium om demokrati och framtid på Vårutställningen på Konstfack 25 maj 2023 som anordnades av Belinda Morén, Katarina Seth, Mari Eriksson, Sandrine Samuelsson och Amanda Sammeli. 1 Skolinspektionen (2022). Skolans hantering av kontroversiella frågor i undervisningen - Inriktning samhällskunskap och biologi i årskurs 8 och 9, publicerad 28 nov 2022, s. 5.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)