Sökning: "språklig medvetenhet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden språklig medvetenhet.

  1. 1. ”Arkeologer pratar bara fin svenska, du vet sån där rikssvenska utan brytning” : – om killars inställning till förortsindexerad svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sara Elaies; [2022]
    Nyckelord :Förort; förortsindexerad svenska; identitet; ungdomar; språklig medvetenhet; språklig anpassning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är tredelat. Det första delsyftet är att synliggöra hur deltagarna, som alla är killar med förortsbakgrund, beskriver förorten och förortsindexerad svenska. Det andra syftet är att undersöka deltagarnas inställning till deras och andras användning av förortsindexerad svenska. LÄS MER

  2. 2. Strategier för moderna språk : En kvalitativ studie om lärarnas strategier i ämnet spanska som språkval i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tania Martinsson; [2019]
    Nyckelord :spanska; undervisning; grundskolan; arbetssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om lärarne strategier för moderna språk i ämnet spanska på grundskolan. Syftet är att undersöka hur lärarna uppfattar begreppet av strategier och att få information om hur de arbetar med sådana strategier under lektioner. LÄS MER

  3. 3. Att se möjligheter vid läs- och skrivlärande : pedagogers uppfattning om begreppet språkstörning samt vilka erfarenheter de har av elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Wiberg Martinsson; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivlärande; språklig medvetenhet; språkutveckling; specifika språksvårigheter; språkstörning; SLI Specifik Language Impairment ; integrering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med fokus på språkstörning och läs- och skrivlärande undersöka hur pedagoger ser på begreppet språkstörning, samt vilka erfarenheter de har vid undervisning av elever med språkstörning. Studien handlar om elevens utveckling när de hamnar i den situationen där en eventuell språkstörning kan bli ett hinder i språk-, läs- och skrivlärandet. LÄS MER