Under ytan och bakom tingens naturlighet : Akademifotbollsspelares livsberättelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Narrativa studier är ett redskap för att genom berättelsen bidra till mer kunskap inom ett specifikt område. Fotbollsakademin beskrivs och utvärderas av organisationer och tränare men få låter spelare berätta. Syftet med denna studie var att lyssna till livsberättelser, från före detta akademifotbollsspelare, och ställs i kontrast till hur fotbollsakademin framställs idag. Åtta intervjuer genomfördes för att fokusera på reflektioner och upplevelser. Resultatet visar att antagningsprocessen till en fotbollsakademi sker subjektivt, dubbla karriärvägar är svåra att hantera och att tränarens roll är ovärderlig. Att tillhöra en fotbollsakademi för att bli elitfotbollsspelare framgår inte som självklart av berättelserna och respondenternas reflektioner visar att de hade valt en annorlunda väg idag.   Analysen utfördes utifrån teorierna identitet och socialkonstruktivism. Socialkonstruktivismen användes för att tolka vad som framgick av berättelserna och ställa det emot det givet framställda i form av hur en fotbollsakademi fungerar. Identitet användes för att påvisa kategorisering, hur individerna framställer sig samt hur miljön i fotbollsakademin har påverkat respondenternas identitet. Den narrativa analysmetoden stärker kunskapen utifrån att berättelsen idag används som vetenskapligt underlag. Berättelser måste komma upp till ytan och vara en del av framtida utvärderingar av fotbollsakademier vilket bidrar till fler och bättre utvecklade, samt utbildade fotbollsspelare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)