Intermodala godstransporter : Varför väljer inte fler företag intermodala järnvägstransporter?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som hindrar företag i dagsläget från att använda intermodala godstransporter med järnvägen, där frågeställningar som arbetet kommer att besvara är: Överväger fördelarna de nackdelar som finns med användningen av intermodala godstransporter på järnvägen? Samt hur ser framtiden ut för intermodala godstransporter på järnväg? För att besvara syftet har vi använt oss av kvalitativa metoder i form av intervjuer, där intervjufrågorna utformades utifrån semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket är uppbyggt med hjälp av vetenskapliga artiklar och indelat i fyra aspekter som anses vara viktiga för kunder och deras val av transportslag vid transport av gods. Det empiriska materialet är utformat efter intervjuer med intervjupersoner som arbetar med intermodala godstransporter och där dessa arbetar på olika företag. Det empiriska materialet har sedan ställts mot det teoretiska ramverket för att ta fram en analys, där materialet analyserades genom en tematisk analysmetod. Arbetet kom fram till resultatet att hållbarhet alltid varit en av järnvägens starkaste fördelar, men järnvägens nackdelar är de som påverkar kundernas val mest. Nackdelarna är tid och leveranssäkerhet, för att motverka dessa nackdelar krävs det att man gör investeringar i järnvägsinfrastrukturen. Dessa investeringar kan vara att bygga ut eller förbättra den nuvarande järnvägsinfrastrukturen i hopp om att få fler spår och ett starkare nätverk kommer att minimera nackdelarna så att transporterna kan utföras snabbare och effektivare. Framtiden för järnvägen är lovande om investeringar och projekt planeras rätt. Förbättringar kommer leda till att godstransporter på järnväg ökar, dock överväger fördelarna i dagsläget inte nackdelarna om man är ett företag som har tidskänsliga transporter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)