Musikproduktion på gymnasienivå : en kvalitativ studie om musikproduktionslärares kompetenser och erfarenheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för vilken typ av kunskap en musikproduktionslärare besitter, och vilka av musikproduktionslärarnas färdigheter som är mest betydelsefulla för undervisning inom ämnet musikproduktion. För att ta reda detta har jag genomfört tre internet baserade intervjuer med musikproduktionslärare som alla arbetar inom fältet på svenska gymnasieskolor. Som teoretiskt ramverk och utgångspunkt har jag använt Eiksund och Reistadbakks (2020) TPACK-modell som specificerar tre olika kunskapsområden som har använts i analysen av intervjuerna samt i kategoriseringen av resultatet. Resultaten visar på att musikproduktionslärarna har stor erfarenhet av att använda olika typer av musikteknik som till exempel DAWs. Ännu en intressant aspekt av resultatet är att musikproduktionslärarnas egna erfarenheter och intressen har tydligt inflytande på deras undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)