Genus i bildsamtal : En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers bildtolkningspraktiker ur ett genusperspektiv

Detta är en L3-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Författare: Annie Olsson; [2023]

Nyckelord: Bildsamtal; Genus; Skola; Bildsemiotik;

Sammanfattning: Studiens syfte är att synliggöra gymnasieelevers bildtolkningspraktiker ur ett genusperspektiv, med intentionen att utveckla användandet av bildanalys i bildundervisning med genusperspektiv. Metoden som används är en kombination av semistrukturerade gruppintervjuer och fotoelicitering, där intervjumomenten konstruerats som bildsamtal. Resultatet visar att informanterna förhåller sig till visuella representationer av genus på ett vis som varierar mellan normativt, normmedvetet och normkritiskt. Gymnasieeleverna kopplade till exempel föräldraskap och sensualitet till femininitet emedan stora muskler och vapen kopplades till maskulinitet, vilket faller tydligt inom ramen för rådande genusnormer. Att grupperna i stor utsträckning kopplade samma visuella tecken till samma genusuttryck tyder på att de utgår från gemensamma, bildsemiotiska koder i sin tolkning. Detta kunde också ses i att samtliga grupper uppvisade en svårighet med att använda pronomenet hen och att heterosexualitet sammankopplades med tydligt kvinnliga respektive tydligt manliga genusuttryck.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)