Lärares upplevelser av undervisning om hållbar utveckling i de naturorienterande ämnena i årskurs 4-6.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Hållbar utveckling & naturvetenskapens didaktik

Sammanfattning: Vi möts idag ofta av nyheter om klimatförändringar, plast i haven och överkonsumtion. Därför är det mycket angeläget att undervisa om hållbar utveckling för att ge eleverna bästa möjliga förutsättning att hantera all information och skapa sig en handlingskompetens. Därför är syftet med den här studien att ta reda på hur lärare upplever att undervisning om hållbar utveckling fungerar i skolorna och vad de skulle vilja utveckla inom detta område. Detta har jag undersökt med semistrukturerade intervjuer som sedan analyserats med hjälp av den kvalitativa innehållsanalysmodellen som analysmetod. Resultatet visade att lärarna såg både svårigheter och möjligheter i att undervisa om hållbar utveckling. De ansåg att det var av stor vikt att eleverna fick tillräckligt med kunskaper för att kunna skapa sig en handlingskompetens så att eleverna känner att de kan göra skillnad. Lärarna ansåg även att man behövde se till att få in mer vardagsnära och praktiskt arbete inom undervisning om hållbar utveckling för att eleverna skulle känna att deras egen insats var betydelsefull. Resultatet visade även att lärarna ansåg att ämnesövergripande arbete var mycket viktigt i undervisningen om hållbar utveckling men att det var en svårighet att få till sådan undervisning rent schematiskt, men att det var ett utvecklingsområde som skulle behöva förbättras. Slutligen visade resultatet att lärarna ansåg att pedagogens eget intresse påverkade hur mycket man undervisade om hållbar utveckling i klassrummen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)