Utvecklingen av djurskyddslagstiftning för transport av djur : skillnader mellan länder och år i 13 medlemsstater i EU mellan 1991 och 2020

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Animal Environment and Health

Sammanfattning: Varje år transporteras ungefär 4 miljoner kor, 28 miljoner grisar, 4 miljoner får, 243 miljoner fjäderfä och 150 tusen hästar i över 8 timmar inom EU. Lagstiftningen som reglerar transporten av dessa djur har stor betydelse för dessa djurs välfärd. Diskussion om djurvälfärden fick fart under 1960-talet som en effekt av allmänhetens ökade intresse och den första gemensamma lagstiftning rörande transport av djur i EU trädde i kraft 1991. EU-lagstiftning utgör minimumkrav för hantering av djur vid transport inom EU men individuella medlemsstater kan ha högre standarder. I kandidatarbetet kartläggs utvecklingen av EU:s lagstiftning för transport av djur under perioden 1991–2020 samt tillägg utöver EU:s krav i ett antal medlemsstater (Sverige, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Österrike). Metoder som använts i arbetet var en litteraturstudie och en enkätstudie. Studien fokuserar på lagstiftning för transport av djur inom tre huvudområden: drivning av djur, krav på djurvälfärd vid transport och transporttid. Resultaten visar att Sverige, Belgien, Danmark, Italien och Österrike har krav i sin nationella lagstiftning som är högre än EU:s lagstiftning. Det har inte skett några stora förändringar i EU:s eller dessa medlemsstaters transportlagstiftning sedan 2007. De största förändringarna i denna lagstiftning inom EU-medlemsstater under perioden 1991–2020 är relaterade till transporttid. Majoriteten av EU:s medlemsstater arbetar inte aktivt mot, men strävar efter en strängare transportlagstiftning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)