Emotionell intelligens hos chefer och ledare i offentlig sektor : Hur organisationer arbetar med, utbildar inom, och utvecklar emotionellintelligens hos chefer och ledare inom offentlig sektor

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Hanne Lindbergh; Julia Selin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I dagens samhälle, som är präglat av oroliga tider, är emotionell intelligens viktigt att besittasom chef och ledare då denna oro även sprider sig till våra organisationer. Chefer och ledarehar stor påverkan på anställda och hela organisationens hälsa och behöver därför besitta högemotionell intelligens för att kunna skapa stabilitet. Syftet med denna studie var att undersökahur organisationer inom offentlig sektor arbetar med att utveckla emotionell intelligens hosledare. Målet var även att kartlägga om, och i så fall hur utbildning inom emotionellintelligens genomförs samt hur ledarna i organisationerna använder sig av kunskapen iarbetslivet. För att undersöka detta genomfördes nio semistrukturerade intervjuer medrepresentanter från HR samt chefer och ledare i organisationer inom den offentliga sektorn.Resultatet visade att begreppet emotionell intelligens fortfarande är okänt för många ochupplevs svårt att förstå och konkretisera. Resultatet visar även att många organisationer trotsdet arbetar med närliggande begrepp och att den emotionella intelligensens olika delar finnsmed i utvecklingsarbete och utbildningar. Många uttryckte ett behov av utveckling inom denemotionella intelligensen både på en personlig och organisatorisk nivå. Vidare diskuterasvilka fördelar en emotionellt intelligent organisation har samt de etiska dilemman detta ämnemedför

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)