Projektledares upplevelser av att arbeta i offentlig sektor.

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Författare: Jenny Olsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien har undersökt projektledares upplevelser av sin arbetssituation. Det är en kvalitativ studie, baserad på upplevelser hos projektledare verksamma inom offentlig sektor. Studien visade att projektledarna upplevde stress i sin arbetssituation. Utmaningarna i yrket skapade en stor drivkraft hos projektledarna att skapa strategier för att hantera en stressig arbetsmiljö i en politiskt styrd organisation som inte har projekt som huvudverksamhet. Detta ställde höga krav på projektledaren att finna egna sätt att förebygga och hantera stress. Studien kom fram till att olika faktorer hade samband med upplevelse av stress. Tema som skapades var: ”Struktur och kommunikation avgör framtiden”, ”Att jobba med eller mot klockan”, ”Skapa egen förståelse för arbetet”, ”Att prioritera och avgränsa”, ”Stöd och återhämtning” samt ”Svårighet att sätta gränser för smartphoneanvändande”. Resultatet visade att användningen av smartphones kunde öka stressen eftersom arbetet fanns tillgängligt i telefonen och det var möjligt att arbeta när som helst. Samtidigt kunde det minska stressen när projektledaren hade tillgång till sin kalender och därmed möjligheten att överblicka arbetet. Dock var det en förutsättning att man som projektledare kunde sätta egna gränser, vilket de flesta projektledare klarade av att göra. Antonovskys (2005) teori om KASAM (känslan av sammanhang) kan användas för att förstå och förklara studiens resultat. Tema som kom fram i studien sorterades under Antonovskys (2005) tre komponenter i teorin. ”Skapa egen förståelse för arbetet” sorterades under komponenten begriplighet, ”Prioritera och avgränsa” under hanterbarhet samt ”Stöd och återhämtning” under meningsfullhet. Studien är ett kunskapsbidrag till hur projektledare upplever sin arbetssituation och hanterar stress.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)