När barn far illa : Om förskollärares beslutsprocess och anmälningsplikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Författare: Elin Danielsson; Louise Olsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Att i ett tidigt skede uppmärksamma barn som far illa är bland annat viktigt för dennes framtida sociala framgång och skolresultat. Dock visar tidigare forskning att tillämpningen av anmälningsplikten tenderar att brista i praktiken. Syftet med denna studie var att få förståelse för förskollärares beslutsprocess när de känner oro för ett barn, eller misstänker att barnet kan fara illa i sin hemmiljö, samt huruvida de vid dessa tillfällen bör anmäla till socialtjänsten. För att besvara syftet användes semi-strukturerade intervjuer med sex utbildade förskollärare med minst fem års erfarenhet, vilka valdes från förskolor i olika förskoleområden inom samma kommun. Vid intervjutillfällena användes även en vinjett. Empirin analyserades utifrån en innehållsanalytisk metod med utgångspunkt i teoretiska begrepp som kan förklara beslutsprocessen. Dessa begrepp är rationalitet, ansvar, lämplighetslogik, överidentifikation med föräldrar, normtänkande och rollförvirring. Resultatet indikerar att förskollärarna tenderar att anmäla trots oro för hur föräldrarna kommer reagera, samt att bland annat kollegor och förskolechef kan påverka beslutet och beslutsprocessen. Resultatet visar även att det finns vissa skillnader i beslutsprocessen i olika socioekonomiska områden. Studien är viktig för socialt arbete då barn som far illa behöver uppmärksammas så tidigt som möjligt för att socialtjänsten ska kunna hjälpa dem på bästa sätt, då konsekvenserna annars kan bli svåra och långsiktiga för individen och för samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)