Kooperativt lärande & matematiksvårigheter år 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt har vi undersökt om det finns forskning som behandlar huruvida kooperativt lärande är att arbetssätt som gynnar elever i grundskoleåldern. Vi väljer att särskilt fokusera på elever i matematiksvårigheter. Kunskapsöversikten är systematiskt utförd genom sökningar i sökmotorer för akademiska texter. Vi har valt ut artiklar efter dess relevans i förhållande till våra sökord. Resultaten presenteras därefter tematiskt utifrån gruppindelning vid kooperativt lärande, problemlösning som arbetssätt och förmåga samt elever i matematiksvårigheter och deras progression i samband med kooperativt lärande. Resultat som visar på god progression vid kooperativt lärande när struktur och arbetsgång är välplanerat och tid för implementering funnits. I vår diskussion så resonerar vi kring hur användbara våra resultat är i en verklig kontext, d v s ett “vanligt” klassrum. Vi skriver om vikten av fungerande grupper för ett gott resultat av kooperativt lärande, detta med kopplingar till sociokulturell teori. Inom kooperativt lärande så används ofta problemlösning som arbetssätt. Det används som ett sätt att öva på förmågor som resonemang och metod. Det lyfter vi upp utifrån de studier vi har använt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)