Automationsförslag för inlastning av monterade kamaxlar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Sammanfattning: På Volvo Group Truck Operations anläggning i Skövde finns en avdelning där de tillverkar kamaxlar. I dagsläget upplevs hanteringen och logistiken kring de monterade kamaxlarna som ineffektiv och företaget anser att området behöver förbättras. Syftet och huvudmålet med projektet var att studera och analysera två alternativa koncept för inlastning av monterade kamaxlar till flöde 1 med hänsyn till logistik, driftkostnader och säkerhet. Vilket innebär att två automationsförslag skulle tas fram, utifrån ett ekonomiskt resurssnålt perspektiv med minimala mängder slöseri. Utöver detta skulle även ett förbättringsförslag av den interna logistiken tas fram. För att skapa förståelse för befintligt arbetssätt genomfördes en nulägesanalys, där de monterade kamaxlarnas flöde observerades. Datainsamlingen bestod av observationer i form av genchi genbutsu och samtal med operatörer i produktion. Nulägesanalysen ligger till grund för de metoder och verktyg som har valts vid fallstudiens genomförande. För att stödja dessa val har ett antal produktionstekniska områden och förbättringsverktyg studerats. Fallstudien bestod av frekvensstudier, tidsstudier, riskbedömningar, FMEA- och LCC-analyser samt en undersökning av TAK/OEE-värden. För att säkerställa att projektet höll sig till problembeskrivningen och uppsatta mål utgick projektet ifrån PDCA- och kaizenmetodiken. Konceptförslagen är framtagna utifrån resultatet av fallstudien och har kopplats mot den teoretiska referensramen. En helautomatisk lösning i form av en robotcell skulle minimera mängden manuellt arbete och reducera slöseri av rörelser och överarbete. Det är dock en dyr investering i förhållande till den besparing som kan åstadkommas. En semiautomatisk lösning medför att antalet buffertplatser kan reduceras vilket ger en besparing i form av minskad kapitalbindning och arbetskostnader. Anskaffningsvärdet och återbetalningstiden för en semiautomatisk lösning är betydligt mindre än för en helautomatisk. Projektet resulterade även i ett förbättringsförslag gällande den interna logistiken, där en AGT gör det möjligt att effektivisera och reducera mängden manuellt arbete.   Slutsatsen är att en semiautomatisk lösning är att föredra, grundinvesteringen är betydligt lägre och mer angelägen i relation till återbetalningstiden och företagets krav för detta. Dessutom förväntas ett sådant system ge lägre underhålls- och driftkostnader under utrustningens ekonomiska livslängd. I kombination med en AGT skulle en större besparing erhållas över tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)