Kvalitetssäkring i konsultprojekt - En studie av Cowi Management AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund En projektledare vill kunna garantera sin kund kvalité i projektet från start till slut. När ett projekt bedrivs i en matrisorganisation uppstår ofta konflikter mellan projektledaren och linjechefen. Detta gör det i många fall svårt för projektledaren att kunna garantera kunden kvalité genom hela projektflödet. Då denna problematik är återkommande och knuten till organisationens utformande är det relevant att se till vilka följdproblem som uppstår samt hur ett konsultbolag kan arbeta för att undvika dessa. Syfte Rapporten syftar till att beskriva de faktorer som kan riskera kvalitén i ett konsultprojekt. Genom att studera Cowi Management AB vill vi belysa de problem en projektorganisation har i att kunna kvalitetssäkra hela projektförloppet. För att undersöka var problem uppstår i organisationen kommer vi att titta på kvalitetsansvar samt olika medarbetares syn på detta. Metod Vår studie är en fallstudie av beskrivande karaktär. Vår primära datainsamling bestod av respondentintervjuver utförda genom ett systematiskt urval av respondenter. Intervjuerna utfördes på Cowi Management AB och till vår hjälp användes en intervjuguide utformad utifrån vår teoretiska referensram. Slutsats De problem och skillnader i ansvarssyn som belyses i vår studie kan alla hänföras till tre återkommande punkter; projektomfattning, ledarskap samt organisationstillhörighet. För att kunna kvalitetssäkra projekt krävs en mer enhetlig linje på organisationsnivå än vad vi såg fanns idag. Situationsanpassade rutinbeskrivningar, tydliga rollbeskrivningar samt en starkare implementering i organisationen krävs för uppnå detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)