The road to academic achievements

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Författare: Rebecka Rundkvist; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Enligt tidigare forskning finns det ett samband mellan motivation och akademiska prestationer. Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan gymnasieelevers motivation, ansvarskänsla, närvaro, föräldrars/vårdnadstagares utbildningsnivå, studietid utanför skolan och deras studieresultat. De hypoteser som ställdes utifrån tidigare forskning var att högre motivation, ansvarskänsla samt studietid utanför skolan skulle predicera elevers akademiska prestationer. Föräldrars utbildningsnivå skulle ha ett mindre samband på prestation och närvaro skulle inte kunna predicera akademiska prestationer alls. Studien genomfördes genom en kvantitativ metod på två skolor i en mellanstor stad i södra Sverige och insamlad data analyserades genom en stegvis regressionsanalys. För att mäta motivation och ansvarskänsla användes två befintliga enkäter som översattes till svenska. Dessa kompletterades med frågor för resterande variabler som sedan sammanställdes till en enkät som sammanlagt 78 elever svarade på. Resultatet visade att inre motivation, inre motivation för att uppnå mål, positiv ansvarskänsla och studietid var signifikanta prediktorer till elevers akademiska prestationer, som då hade en positiv inverkan på utfallsvariabeln. Ytterligare en variabel var en signifikant prediktor till betyg, inre reglering som påverkade utfallsvariabeln negativt. Slutsatsen av denna studie var att lärare bör sträva efter att skapa villkor som ökar elevers inre motivation och känsla för ansvar, samt uppmuntra elever att använda mer tid att studera utanför lektionstid.     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)