“Jag tänker inte att det är jätteviktigt. Eller mycket viktigare än annat” : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Emma Larsson Östberg; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt  Studiens syfte är att undersöka hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning. Mitt syfte grundar sig i den pågående utvecklingen kring digitalisering i samhället och de krav som finns runt digitalisering i förskolans läroplan. Empirin hämtades från intervjuer med fem förskollärare och datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer. Studiens teoretiska perspektiv är multimodal kommunikation. Multimodal kommunikation förklara sambanden mellan hur digitala verktyg används ur ett undervisningssyfte. I min studie används teorin för att synliggöra de utmaningar och möjligheter som förskollärare stöter på med digitala verktyg i förskolans verksamhet samt vilka digitala verktyg förskollärare använder sig av i yngre barns undervisning.   Studiens resultat visar att förskollärarnas förhållningssätt kan skilja sig åt utifrån deras syn på digitala verktyg men vikten av att ha ett pedagogiskt syfte bakom användandet utmärker sig. Tidsbristen samt bristen på kompetens visar sig vara bidragande faktorer till hur förskollärare förhåller sig till digitala verktyg. Likaså visar sig resultatet att förskollärarnas närvaro är av vikt när man integrerar med digitala verktyg, för att ett lärande ska äga rum.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)