Analys av de populäraste typerna av bilder på Artstations trendingflöde inom miljö- och bakgrundsdesign : En empirisk kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

Författare: Julia Levin; Evelina Oskarsson; [2023]

Nyckelord: Digitala plattformar; bildkonst;

Sammanfattning: Under senare år har digitala plattformar inom bildkonst på internet blivit allt vanligare och ses idag som ett uttrycksfullt medel för kreatörer, som är intresserade av att publicera sina verk digitalt. Artstation är en av dessa och är en mycket populär digital plattform som inriktar sig inom bildkonst som omfattar videospel, film samt underhållning. De flesta bilder som läggs ut på Artstation skapas som Concept Art som på svenska direktöversätts till konceptuell konst. Denna plattform styrs av en algoritm som gör att vissa bilder uppmärksammas mer än andra och som följaktligen ger fler visningar till verket. Detta skapar en konkurrens bland Artstations kreatörer över vilka verk som hamnar i de olika trendingflödena. Orsaken till att kreatörer väljer att lägga upp sin digitala konst på Artstation varierar, exempelvis i syfte att hitta potentiella köpare för sin konst eller hitta nya arbetsgivare eller bara visa upp sin konst för allmänheten. Fastän Artstation är ett av de mest dominerande konstmedierna finns det brist på forskning om den här typen av plattform och på grund av detta anser vi att det är ett aktuellt område att studera djupare inom. Studiens syfte handlar därför om att skapa kunskap om plattformen och vad det är som värdesätts i de bilder som populariseras. I den här studien undersöks inlägg som trendar och visas i subkategorin “Environmental; Concept Art & Design” och huvudflödet, även kallat “Explore Trending Wall” där alla typer av bilder syns. Vi studerar vilka element som regelbundet finns i de bilder som trendar och vad för slags information som uppstår om Artstations kreatörer samt besökare. Vi jämför även de miljöbilder som populariseras i respektive trendingflöde, syftet med detta är att se om det finns skillnader i Artstations algoritm mellan de olika flödena. I sin tur kan det ge betydelsefull information till bildkreatörer för hur deras konst hamnar högre upp i bildflödet och därmed har större chans till mer publicitet. Vår studie utförs genom en empirisk kvalitativ forskning med inriktning mot innehållsanalys. Vi observerar skillnader och likheter mellan inlägg som trendar. Vårt resultat visar att kreatörer med stort antal följare på Artstation har större påverkan på bilders popularitet, vilket däröver ger fler visningar. Plattformens användare uppskattar bilder som är skapta med 2D-penslar och som innehåller välkända logotyper från videospel eller film. Vi ser även att grönskade miljö- och landskapsmotiv är mycket populärt, likaså dominerar färgerna blå, grön samt orange i de mest uppskattade bilderna på plattformen. Avslutningsvis visar resultatet att den sortens bilder som trendar i huvudflödet och subkategorin skiljer sig åt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)