Musikens tillgänglighet i förskolor från norr till söder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Med anledning av att ingen riksomfattande forskning gjorts över i vilken form samt hur frekvent förskolebarn i Sverige får del av musik under sin utbildning, har vi valt att utföra denna studie. Syftet med studier är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera musikens tillgänglighet på förskolor i Sverige.   Studiens datainsamling utgörs av en webbenkät som delgivits förskolor runt om i Sverige. Resultatet visar att musik förekommer i hög grad i svenska förskolor, men att dess tillgänglighet kan variera. Vi har även undersökt förekomsten av musik i samband med fri lek samt musik som kulturupplevelse. Resultaten vi erhållit visar att barns musikskapande i samband med fri lek förekommer i väldigt låg grad, vilket kan bero på hur musikinstrument är tillgängligt för barnen. Vidare visar resultaten att en stor andel av barn i svenska förskolor inte ges möjlighet till musik som kulturupplevelse vilket barn i enlighet med Läroplan för förskolan (Lpfö 18, 2018) ska ges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)