Undervisning om klimatförändringar i årskurs 2-3; metoder, utmaningar och fördelar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

Sammanfattning: Syftet med studien var att ta reda på hur lärare i årskurs 2-3 undervisar om klimatförändringar inom No-ämnet, samt att skapa mer kunskap om vilka eventuella utmaningar lärare möts av när de undervisar inom ämnet. Studien är gjord av data i form av en enkätundersökning med 11 deltagare innehållandes fyra slutna och fem öppna frågor. Resultatet sammanställdes genom en tematisk analys och visade att den vanligaste metoden för undervisningen inom området var olika former av samtal tätt följt av läromedel så som bilder, texter och informationsfilmer. Vidare visade resultatet att lärare genom undervisningen ville skapa medvetenhet om klimatförändringar hos elever och ge verktyg till att påverka. En viktig del inom undervisningen var även att ta ner ämnets komplexitet på elevernas nivå. Resultatet visade att respondenterna ansåg att eleverna visade intresse för ämnet vilket gjorde det enklare att undervisa inom. Respondenterna såg även utmaningar med ämnet vilket handlade om svårigheten med ett föränderligt ämne samt att det fanns en rädsla för att skapa oro hos eleverna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)