Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i ett sociokulturellt och interaktionistiskt perspektiv på hur socialt liv skapas genom handlingar i situerade aktiviteter. Genom analys av ett antal videoobservationer av leksituationer på en yngrebarnsavdelning visar resultatet på olika kommunikativa strategier yngre barn använder när de försöker ingå i sociala relationer med andra barn. En av det mest förekommande teman som framkommer i resultatet handlar om hur barn, genom att iaktta varandras kroppsliga och verbala handlingar, sedan imiterar andras handlingar för att på så sätt skapa delaktighet i en situation och visa samhörighet i leken. Det knyter an till tidigare forskning bland yngre barn som att barn använder en rad av olika tillträdesstrategier, där en av det mest förekommande strategierna är ”iakttagande strategi” eller ”variant av pågående lek” (Corsaro, 1979) vilket kan jämföras med imitation. Studien visar på andra multimodala resurser som användning av kroppsspråk, gester och ljud för att fånga andra barns uppmärksamhet men även för att visa en samhörighet i det sociala samspelet. En inbjudan till samspel kan också avfärdas om den handlingen tolkas som inkräktande på ens personliga territorium. Genom användning av olika strategier skapar sig barnen tillträde till leken eller kan starta socialt samspel med kamrater vilket oftast sker på ett effektivt sätt. Utifrån vår studie visar det även på att objekt kan användas i sociala relationer som en strategi för att bjuda in till sociala relationer eller som ett sätt för att bli delaktig i leksituationer. Avslutningsvis visar vår studie på att yngre barn besitter en rad olika sociala kompetenser som används i leksituationer för att skapa delaktighet. Det handlar om både ickeverbal och verbal kommunikation som visar på hur relationerna mellan barnen skapas och utvecklas. Som förskollärare kan därför studien bidra med att uppmärksamma yngre barns strategier sociala relationer eftersom dessa ofta osynliggöras i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)