Sökning: "Betygsystemet"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Betygsystemet.
1. De ”betyger” ingenting. En intervjustudie kring några elevers förståelse och upplevelse av betyg i gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Bakgrund och problem Betyg och betygssättning i särskolan har visat sig vara motsägelsefullt. Betygsystemet i särskolan är på ytan likadant som övriga skolans men är modifierat på flera punkter. Det leder till flera problem kring dess användande och användbarhet. LÄS MER
2. Skolans påverkan på individens kreativitet och lärande : En jämförande analys av individers personliga upplevelser
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilken inverkan skolan har på elevers kreativa utveckling och inlärning där fokus ligger på elever som studerar eller tidigare studerat estetiska ämnen på gymnasial nivå. I studien jämförs två pedagogiska tillvägagångssätt för undervisning, kommunal pedagogik och Waldorfpedagogik. LÄS MER
3. “Det är bättre att ha en telefon än att ha ett par vettiga gympakläder eller ett par idrottsskor” : En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares undervisning inom friluftsliv
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7–9 undervisar i friluftsliv samt vilka möjligheter som ges och vilka svårigheter som finns vid undervisning av kunskapsområdet. För att undersöka detta användes följande frågeställningar: • Vad innebär begreppet friluftsliv för idrottslärare? • Hur arbetar idrottslärare i högstadiet med det centrala innehållet i Lgr11 inom kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse? • Vilka möjligheter och vilka svårigheter finns det med undervisning inom friluftsliv och utevistelse? Metod För att besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex idrottslärare som arbetar på olika skolor runt om i Sverige. LÄS MER
4. Det (o)rättvisa betyget : En kvalitativ studie om implementering av det nya betygsystemet i samband med Gy11
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om politiska mål och implementeringen av det nya betygsystemet utifrån lärares perspektiv. Den 1 juni 2011 började den nya gymnasiereformen att gälla i alla svenska gymnasieskolor. LÄS MER
5. Gymnasielärares upplevelser kring betygsättning
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Tidigare forskning har visat att läraryrket är ett av de stressigaste arbetena. Att sätta betyg anses vara lärarens svåraste uppgift, ett felaktigt betyg kan leda till ångest hos läraren. Betygsättning kan påverka relationen mellan läraren och eleven positivt eller negativt. LÄS MER