Sökning: "Betygsystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Betygsystemet.

  1. 1. De ”betyger” ingenting. En intervjustudie kring några elevers förståelse och upplevelse av betyg i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Larsson; Annika Carlsson; [2023-02-14]
    Nyckelord :betyg; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; fenomenologi;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem Betyg och betygssättning i särskolan har visat sig vara motsägelsefullt. Betygsystemet i särskolan är på ytan likadant som övriga skolans men är modifierat på flera punkter. Det leder till flera problem kring dess användande och användbarhet. LÄS MER

  2. 2. Skolans påverkan på individens kreativitet och lärande : En jämförande analys av individers personliga upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Feuk; [2022]
    Nyckelord :kreativitet; skola; gymnasium; pedagogik; Waldorfpedagogik; Waldorf; undervisning; utveckling; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilken inverkan skolan har på elevers kreativa utveckling och inlärning där fokus ligger på elever som studerar eller tidigare studerat estetiska ämnen på gymnasial nivå. I studien jämförs två pedagogiska tillvägagångssätt för undervisning, kommunal pedagogik och Waldorfpedagogik. LÄS MER

  3. 3. “Det är bättre att ha en telefon än att ha ett par vettiga gympakläder eller ett par idrottsskor” : En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares undervisning inom friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emma Johansson; Jimmy Björngard; [2021]
    Nyckelord :outdoor education; Friluftsliv; idrott; platsresponsiv pedagogik; läroplansteorin;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7–9 undervisar i friluftsliv samt vilka möjligheter som ges och vilka svårigheter som finns vid undervisning av kunskapsområdet. För att undersöka detta användes följande frågeställningar: • Vad innebär begreppet friluftsliv för idrottslärare? • Hur arbetar idrottslärare i högstadiet med det centrala innehållet i Lgr11 inom kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse? • Vilka möjligheter och vilka svårigheter finns det med undervisning inom friluftsliv och utevistelse? Metod För att besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex idrottslärare som arbetar på olika skolor runt om i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Det (o)rättvisa betyget : En kvalitativ studie om implementering av det nya betygsystemet i samband med Gy11

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskap

    Författare :Sara Pjanic; [2018]
    Nyckelord :Betygssystem; Gy11; gymnasieskola; implementering; närbyråkrati; handlingsfrihet; styrdokument.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om politiska mål och implementeringen av det nya betygsystemet utifrån lärares perspektiv. Den 1 juni 2011 började den nya gymnasiereformen att gälla i alla svenska gymnasieskolor. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares upplevelser kring betygsättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Isabella Kensert; Mathilda Korell; [2017]
    Nyckelord :decision making; teachers; emotional impact; grading system; assessment;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att läraryrket är ett av de stressigaste arbetena. Att sätta betyg anses vara lärarens svåraste uppgift, ett felaktigt betyg kan leda till ångest hos läraren. Betygsättning kan påverka relationen mellan läraren och eleven positivt eller negativt. LÄS MER