"Vi är inga flower power människor" : En studie om villkoren för ledarskap och kommunikation i kooperativa företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Mikael Sturk; [2018]

Nyckelord: kooperativa företag; kommunikation; ledarskap;

Sammanfattning: Sammanfattning Kooperativa företag spelar en viktig roll i samhällsekonomin och är en företagsform som ökat kraftigt i Sverige det senaste tio åren med 2012 som ett rekordår. Kooperativ bedrivs utifrån kooperativa principer och är ett alternativt sätt att bedriva verksamhet som skiljer sig från vinstdrivna företag och offentlig sektor. Kooperativ innebär ett sätt för människor att genom samarbete tillgodose ömsesidiga behov som inte tillgodoses på annat sätt. De kooperativa värderingarna påverkar förutsättningarna för ledarskap och kommunikation och syftet med uppsatsen är att undersöka villkoren för ledarskap och kommunikation inom mindre kooperativ. Som metod användes två kvalitativa fokusgruppintervjuer och en individuell intervju med medlemmar och yrkesverksamma i mindre kooperativ.  Den insamlade empirin analyserades utifrån ett ramverk som bestod av Jürgen Habermas teori om det kommunikativt handlande, teoretiska begrepp om ledarskap samt tidigare forskning i området. Resultaten tyder på att attityder och värderingar som ligger linje med de kooperativa principerna är en anledning till att individer väljer att bedriva sin verksamhet genom en kooperativ organisationsform. Att medlemmar och medarbetare internaliserar de kooperativa värderingarna är grundförutsättning för samarbete, delat ledarskap och kommunikation i kooperativen ska fungera. Beslutsfattandet i kooperativen är process där ett beslutsalternativ som alla är nöjda med tillåts växa fram genom öppna diskussioner och ett samarbete som är konsensusdrivet. En slutsats i undersökningen är att ett kommunikativt handlande med fördel kan användas i mindre kooperativ, där delat ledarskap och kommunikation som präglas av förtroende och gemensamt ansvar kring arbetsuppgifterna och beslutsfattandet tillämpas.                             Nyckelord: Kooperativa företag, värderingar, ledarskap, kommunikation, kommunikativt handlande  Abstract Co-operative companies play an important role in the Swedish national economy and are a corporate form that has grown considerably in Sweden over the past ten years with 2012 being a record year. Co-operatives are based on cooperative principles and are an alternative way of doing business that differs from profit-driven companies and the public sector. Co-operative means a way for people to meet mutual needs, which are not otherwise met, through cooperation. The cooperative values ​​affect the prerequisites for leadership and communication and the purpose of the paper is to investigate the conditions for leadership and communication within smaller co-operatives. As a method, two qualitative focus group interviews and an individual interview with members and professionals in smaller co-operatives were used. The collected data was analyzed through a framework consisting of Jürgen Habermas theory of communicative action, theoretical concepts of leadership and previous research in the field. The results indicate that attitudes and values ​​that are in line with the cooperative principles are a reason why individuals choose to conduct their business through a cooperative organizational form.  That members and employees internalize the cooperative values ​​are essential for the cooperation, shared leadership and communication in the co-operatives. The decision-making in the co-operatives is a process where an alternative that everyone is satisfied with emerges through open discussions and a consensus-driven collaboration. One conclusion in the paper is that communicative action can be used advantageously in smaller cooperatives, where shared leadership and communication characterized by trust and shared responsibility regarding the tasks and decision making are applied.                                                  Keywords: Cooperative companies, values, leadership, communication, communicative action

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)