Googles sökmotor på lokal nivå : En kvalitativ studie om hur fem mäklar- och fastighetsbyråer i Halmstad förhåller sig till Googles sökmotor i deras digitala kommunikation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Titel: Googles sökmotor på lokal nivå – En kvalitativ studie om hur fem mäklar- och fastighetsbyråer i Halmstad förhåller sig till Googles sökmotor i deras digitala kommunikation. Författare: Emma Holmberg och Andreas Good Handledare: Linus Andersson Examinator: Malin Hallén Typ av arbete: Kandidatuppsats Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur anställda på fem mäklar- och fastighetsbyråer i Halmstad upplever att de använder Googles sökmotor i deras digitala kommunikation. Syftet är vidare att bidra till en bättre förståelse för Googles makt på en mikronivå. Frågeställningar: - Vilka möjligheter och utmaningar med Googles sökmotor upplever de anställda på de undersökta mäklar- och fastighetsbyråerna i deras digitala kommunikation? - Hur kan mäklar- och fastighetsbyråernas relation till Googles sökmotor förstås utifrån teorier om nätverksmakt och gatekeeping på internet? Antal ord: 16351 Metod och material: Studien bygger på kvalitativ metod där fem individuella samtalsintervjuer har genomförts. Slutsatser: Studiens huvudsakliga slutsatser visar att informanterna upplever Googles sökmotor som en stor och viktig aktör i deras digitala kommunikation. Vidare visar slutsatserna att Google styr mäklar- och fastighetsbyråerna genom att diktera och bestämma villkoren på sökmotorn. Nyckelord: Google, Googles sökmotor, nätverksmakt, gatekeeping, political economy.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)