Design av en synkroniserad databas till en mobil spelapplikation med hjälp av Firebase

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Att ha en välfungerande back-end till ett system kan spara arbete i både utvecklingsfas och i underhållsfas. Mitt arbete var att implemetera Firebase som ny back-end för geografispelet Map Makers Quest och för spelets Questeditor. Med implementeringen av Firebase funktionaliteter som bland annat Firebase: realtidsdatabas introduserades även en ny datastruktur som är optimerad för spelets behov med realtidsfunktionaliteter. Arbetet visar att med Firebase så minskade den nedladdade datamängden i den första spelade spelomgången jämfört med de tidigare Flask/MongoDB systemet, för att i de efterföljande omgångarna var den nedladdade datamängden större per omgång. Därutöver konstaterades att variansen av nedladdad datamängd per spelomgång ökade med Firebase.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)