Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. Detta är av intresse att undersöka då förbindelser är essentiellt för att inkluderas i nätverk och det finns en avsaknad av forskning kring den roll sociala medieplattformar har för relationsprocessen mellan företag. Uppsatsen fokuserar på små och medelstora företag (SME:s) ur ett B2B-perspektiv, samt plattformarna Facebook, Instagram och LinkedIn. För att utvärdera och analysera relationsprocessen applicerades Dwyer, Schurr och Ohs modell om relationsprocessen. Vidare genomfördes semikonstruerade intervjuer bestående av frågor med öppna svar samt frågor formulerade som påståenden med fyra företag. Resultatet visar att de studerade företagen använder sig av sociala medieplattformar där det främsta ändamålet är att etablera en närvaro för att skapa kännedom kring varumärket. Undersökningen visar att användandet av sociala medieplattformar hjälper SME:s att initiera nya relationer genom att en närvaro ökar chansen att upptäcka eller bli upptäckt av potentiella samarbetspartners. De relationer som skapats via sociala medieplattformar har underlättat för företagen att inta en insiderposition i etablerade nätverk på främmande marknader. När det kommer till vilken typ av relationer som knutits mellan företagen är det, inom denna studie, weak ties där samtliga utvecklats sedan kontakten påbörjats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)