Bygglogistikens effekter på byggprojekt: En fallstudie om uthyrare av maskiner, utrustning och hyresrelaterade tjänster

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Sammanfattning: Sammanfattning Inom byggbranschen är det viktigt att ständigt utveckla och förbättra bygglogistik avseende kostnad, effektivitet och klimatavtryck för att behålla företagens konkurrenskraft. Denna studie syftar till att undersöka tjänster och komponenter som ingår i bygglogistikerbjudandet från logistiktjänsteleverantörer (LSP), som hyr ut maskiner, utrustning och hyresrelaterade tjänster. Målet är att beskriva erbjudandet, beställarens behov samt effekterna av bygglogistik på ett byggprojekt. Byggprojekt kännetecknas av temporaritet och materialintensitet. Material och tjänster utgör 60–80% av den totala projektkostnaden, där logistikkostnader står för 40% av den totala kostnaden. Det är därför viktigt att prioritera bygglogistik för att hålla nere kostnader. Traditionellt har logistiktjänsteleverantörer anlitats för enbart leveranser och inte som en strategisk resurs för att förbättra byggprojektens resultat. På senare tid har bygglogistik fått ökad uppmärksamhet. Beställare och entreprenörer har insett fördelarna med effektiv bygglogistik. För att implementera LSP-tjänster krävs ökad kunskap om deras roll och funktion. Studien visar att det är viktigt att involvera LSP redan i projekterings- och planeringsfasen för att uppnå bästa möjliga effekt. Detta kan leda till effektivare produktion och minskade kostnader under byggprojektets produktionsfas. Om LSP-tjänster implementeras i ett senare skede kan det vara svårt att hitta optimala lösningar och många problem kommer att behöva lösas på plats, vilket kan skapa ökade kostnader, ökat klimatavtryck och minskad total effektivitet. Studien indikerar att beställarens behov kan beskrivas i form av processer, verktyg, arbetsmetoder, checklistor och rutiner. För att effektivisera byggprocessen behöver varje byggprojekt tillämpa bygglogistiklösningar som är anpassade till det specifika projektet, i och med att varje projekt är unik på sitt sätt.  Genom att modularisera tjänster som korresponderar till beställarens behov blir det enklare för beställaren att välja rätt tjänster för det unika projektet och känna sig trygg i processen Genom att överlåta hela logistikansvaret till LSP frigörs tid för beställaren, som då kan fokusera på sin befintliga verksamhet och optimera projektets övriga delar. Studien visar exempelvis att logistikcentret möjliggjorde för verksamheten att fortsätta parallellt med byggnationen. Det är viktigt att kontraktet är fullständigt och innehåller beskrivningar av alla övergripande tjänster för att undvika extra kostnader och tvister när logistikansvar överlåts.  För att utforma ett logistiklösningserbjudande inom byggbranschen rekommenderas maskinuthyrare, baserat på fallstudien, att följa de rekommenderade stegen som har presenterats i rapporten  Sammanfattningsvis indikerar studien att LSP-tjänster är effektiva och fungerar väl. Alla modultjänster inom LSP är viktiga, och det behövs ytterligare tjänster och verktyg för att komplettera LSP och bidra till lyckade projekt. Att öka kunskapen om och involvera LSP tidigt i projekt kan leda till bättre effektivitet och minskade kostnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)