Kostbudskap i media En granskning av två hälsotidningars kostbudskap i förhållande till Livsmedelsverkets kostråd

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Sara Bredin; Jessika Ung; [2012-10-01]

Nyckelord: Livsmedelsverket; kostråd; kostbudskap; media; hälsotidningar;

Sammanfattning: Mat och hälsa uppmärksammas allt mer i media och idag finns det gott om hälsotidningar som utlovar kostbudskap och mirakelkurer för hälsan. Konkurrensen är hård mellan tidningarna och för att locka läsare gäller det att skriva texter som väcker känslor och som berör. Goda kostvanor är viktigt för hälsan och Livsmedelsverket har utifrån de Svenska Näringsrekommendationerna utformat fem kostråd som ska underlätta för människor att tillämpa goda kostvanor. Kostråden handlar om frukt och grönsaker, fisk, fullkornsprodukter, flytande fetter och nyckelhålsmärkta produkter. Men skriver hälsotidningarna, som är ett kraftfullt medium för hälsokommunikation och som kan påverka människors livsstilar, något om Livsmedelsverkets kostråd? Det var en fråga som väckte nyfikenhet hos oss som författare till den här studien. Även medias skildring av vad som anses vara manligt respektive kvinnligt var av intresse och skapade frågan om det finns någon skillnad i förekomsten och beskrivningen av Livsmedelsverkets fem kostråd i en hälsotidning som vänder sig till män respektive en som vänder sig till kvinnor. I studien har kostbudskapen i två hälsotidningar, en som vänder sig till män och en som vänder sig till kvinnor, granskats i förhållande till Livsmedelsverkets fem kostråd. En kvalitativ innehållsanalys av totalt tolv tidningsnummer har gjorts vilket har gett ett resultat som visar att hälsotidningarna till stor del kommunicerar med kostbudskap till sina läsare och att Livsmedelsverkets fem kostråd förekommer mer eller mindre i tidningarna. Det förekommer också skillnader i såväl förekomsten som i beskrivningarna av Livsmedelsverkets fem kostråd i hälsotidningen som vänder sig till män respektive den som vänder sig till kvinnor. Resultatet av studien lägger en grund för framtida forskning och kan ge såväl konsumenter som yrkesprofessionella inom området kostvetenskap en insikt i hur kostbudskapen som förmedlas i hälsotidningarna ser ut i förhållande till Livsmedelsverkets fem kostråd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)