Sökning: "kostbudskap"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet kostbudskap.
1. LIVSMEDELSVERKET OCH KÄLLOR TILL KOSTINFORMATION : En kvantitativ enkätstudie om förtroendet för Livsmedelsverket och användandet av olika källor till kostinformation
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Det har blivit vanligare att använda internet för information om kost. Detta har lett till att det finns mycket information som skiljer sig från offentliga rekommendationer. Tidigare studier har visat att spridda kostbudskap kan skapa förvirring och försämra förtroendet för myndigheter och forskning. LÄS MER
2. Kostreklamens plats i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie runt lärarnas erfarenheter av att undervisa kring reklam kopplat till kost i Hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Reklam och media finns överallt och påverkar barn och ungdomar i hög utsträckning. Gällande livsmedelsreklam utgörs huvuddelen av ohälsosamma produkter. Vad vi äter påverkar vårt mående och fel kost och dålig livsstil kan leda till bland annat diabetes, depressioner och fetma. LÄS MER
3. Attityder till kolhydrater : En enkätstudie om vuxnas syn på kolhydrater i maten
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Forskning om kolhydrater visar att det inte finns något tydligt samband mellan viktuppgång och mängden kolhydrater som intas, däremot finns det mycket forskning på fiber och dess hälsoeffekter. Media förmedlar motstridig information som skapar en förvirring kring kolhydrater hos mottagaren. LÄS MER
4. Att äta rent och rätt - till vilket pris? Hur unga människor påverkas av mediala kostbudskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle finns ett ständigt flöde av hälso- och kostbudskap som påverkar oss på olika sätt, både medvetet och omedvetet. Syftet med studien är att undersöka hur unga vuxna kvinnor och män reflekterar kring mediala hälsobudskap, specifikt gällande trender inom kost, samt hur de själva uppfattar att de påverkas av dessa budskap. LÄS MER
5. Kost och gruppträningsinstruktörer : en enkätstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund Antalet bloggar som skrivs av hälsoprofiler med förslag på dieter och olika kostråd blir allt fler. Dessa sprids sedan i olika sociala medier. I sökandet efter alternativ till Livsmedelsverkets kostråd kan gruppträningsinstruktörer vara personer som ses som en hälsoförebild inom såväl träning som kost. LÄS MER