Sökning: "kostbudskap"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet kostbudskap.

  1. 1. LIVSMEDELSVERKET OCH KÄLLOR TILL KOSTINFORMATION : En kvantitativ enkätstudie om förtroendet för Livsmedelsverket och användandet av olika källor till kostinformation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Gustav Hellstrand; Anton Spett; [2022]
    Nyckelord :Livsmedelsverket; kostinformation; sociala medier; kost; källor;

    Sammanfattning : Bakgrund Det har blivit vanligare att använda internet för information om kost. Detta har lett till att det finns mycket information som skiljer sig från offentliga rekommendationer. Tidigare studier har visat att spridda kostbudskap kan skapa förvirring och försämra förtroendet för myndigheter och forskning. LÄS MER

  2. 2. Kostreklamens plats i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie runt lärarnas erfarenheter av att undervisa kring reklam kopplat till kost i Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :CAMILLA SKYTT; Malin Lundberg; [2022]
    Nyckelord :kost; kostbudskap; reklam; media; konsumtion; hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Reklam och media finns överallt och påverkar barn och ungdomar i hög utsträckning. Gällande livsmedelsreklam utgörs huvuddelen av ohälsosamma produkter. Vad vi äter påverkar vårt mående och fel kost och dålig livsstil kan leda till bland annat diabetes, depressioner och fetma. LÄS MER

  3. 3. Attityder till kolhydrater : En enkätstudie om vuxnas syn på kolhydrater i maten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jenny Tyni; Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :Kolhydrater; attityder; vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund Forskning om kolhydrater visar att det inte finns något tydligt samband mellan viktuppgång och mängden kolhydrater som intas, däremot finns det mycket forskning på fiber och dess hälsoeffekter. Media förmedlar motstridig information som skapar en förvirring kring kolhydrater hos mottagaren. LÄS MER

  4. 4. Att äta rent och rätt - till vilket pris? Hur unga människor påverkas av mediala kostbudskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emma Olsson; Annika Sandell; [2015-08-10]
    Nyckelord :Clean eating; hälsoism; kostbudskap; media; ortorexi; unga vuxna;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns ett ständigt flöde av hälso- och kostbudskap som påverkar oss på olika sätt, både medvetet och omedvetet. Syftet med studien är att undersöka hur unga vuxna kvinnor och män reflekterar kring mediala hälsobudskap, specifikt gällande trender inom kost, samt hur de själva uppfattar att de påverkas av dessa budskap. LÄS MER

  5. 5. Kost och gruppträningsinstruktörer : en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Nikki Kristiansson; [2015]
    Nyckelord :gruppträning; instruktör; kost; diet; gluten; laktos;

    Sammanfattning : Bakgrund Antalet bloggar som skrivs av hälsoprofiler med förslag på dieter och olika kostråd blir allt fler. Dessa sprids sedan i olika sociala medier. I sökandet efter alternativ till Livsmedelsverkets kostråd kan gruppträningsinstruktörer vara personer som ses som en hälsoförebild inom såväl träning som kost. LÄS MER