Källkritik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning var att ge en överskådlig syn på hur elever tänker kring användandet av internet. Undersökningen belyser även skillnader för informationssökning privat och i skolan, samt skillnader mellan teoretiska och praktiska program. Detta gjordes med hjälp av en kvantitativ metod där respondenterna fick fylla i en enkät. Resultatet har visat på att elever generellt sett använder både Wikipedia och Google i sitt sökande efter information. Det förekommer även en del elever som tror att censur gäller på internet. Eleverna är även ytterst målmedvetna när de söker information och prioriterar högt att informationen skall vara pedagogiskt utformad. Slutsatserna som har dragits utifrån denna undersökning är att eleverna uppvisar typiska beteenden som stämmer överens med vad som kännetecknar Google generationen. Samt att det finns skillnader mellan programmen som är av vikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)