Intern marknadsföring på distans : En kvalitativ studie om intern marknadsförings betydelse för medarbetares attityder och beteenden på distans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Simon Arvidsson; Gustaf Mattsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Till följd av covid-19 och de restriktioner som infördes i samhället fick distansarbete ettuppsving. Människor som aldrig tidigare hade arbetat hemifrån blev tvungna att arbetahemifrån vare sig de ville eller inte. Det var en stor omställning för många medarbetareoch för många var första gången de arbetade hemifrån. Men i slutet av pandemin närrestriktionerna börja lätta visade de sig att många anställda hade vants sig med att arbetahemifrån och uppskattade de fördelar distansarbetet medförde. Nu ville en större andel avmedarbetarna arbeta hemifrån i större utsträckning. Arbetsgivarna ställdes nu inför nyautmaningar.Intern marknadsföring är en relationsskapande strategi för att motivera och skapavälmående hos de anställda. Den interna marknadsföringen berör alla de aktiviteter sompåverkar de interna relationerna inom organisationen. Många företag arbetar med internmarknadsföring utan att ens veta om det. Att etablera relationer har visat sig vara svårarepå distans och det är något som försvårar implementeringen av intern marknadsföring.Betydelsen av intern marknadsföring när medarbetarna arbetar på distans är relativtoutforskat. Därför lyder problemformuleringen som studien har svarat enligt följande:Vilken betydelse har intern marknadsföring för medarbetares attityder och beteenden vidarbete på distans?För att besvara på problemformuleringen har vi använt oss av en kvalitativdatainsamlingsmetod där nio djupgående semistrukturerade intervjuer genomförts påolika medarbetare som arbetar på distans. Respondenterna har beskrivit hur de internamarknadsföringsaktiviteterna ser ut, samt hur de upplever dessa. Vi har använt oss av ettabduktivt angreppssätt och en tematisk analysmetod för att skapa förståelse för vilkenbetydelse de interna marknadsföringsaktiviteterna har för medarbetarnas attityder ochbeteenden vid distans. Resultatet har visat att intern marknadsföring på distans kan bidratill högre arbetstillfredsställelse, en känsla av bemyndigande samt en högre grad avförpliktelse till organisationen hos medarbetarna. Däremot har resultatet visat att faktorersåsom informell kommunikation och feedback är svårare att implementera på distans. Avden anledningen innebär en distanskontext att chefer/ledning behöver noggrant se överhur företaget arbetar med dessa faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)