Tryck på play

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. För att undersöka detta har vi ställt oss två frågor: 1. Vilken typ av språkligt lärande kan de utvalda funktionerna möjliggöra, om något? 2. Hur kan funktioner kombineras för att utöka det identifierade språkliga lärandet i frågeställning 1? Vi har använt oss av variationsteorin för att undersöka möjligt lärande utifrån begreppen relevansstruktur, sätt att se och invarians. Genom en kvalitativ tematisk analys av våra valda funktioner identifierade vi fyra teman: uttal, ordförråd, objektifiering och skriftspråklig medvetenhet. I vårt resultat fann vi att barn kunde få möjlighet till varierat lärande inom dessa teman med hjälp av våra valda funktioner. Funktionerna kan ge barnen nya sätt att upptäcka böcker, genom att se dem på ett nytt sätt och skapa nya relevansstrukturer som främjar språklig utveckling. Genom att lyssna, pausa, utforska olika språk och titta på text blandas variation och invarians med varandra, och skapar en ny värld av utforskande och lärande. Funktionerna i kombination med varandra kunde även påverka lärandet på olika sätt, och skapa en annan typ av variation än endast det en funktion kan bidra med gentemot traditionella böcker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)