"[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. Skolkuratorernas arbetsplatser är utspridda över 4 regioner i södra Sverige därför har intervjuerna genomförts digitalt via verktyget Zoom. Den tematiska analysen gav två huvudteman med två underteman vardera. Huvudtema 1: de intervjuade skolkuratorernas syn på ADHD, underteman: ADHD – synlig och dold samt Skolkuratorernas uppfattning och funderingar kring förekomsten av ADHD. Huvudtema 2: Hantering av diagnosen, underteman: Vuxenvärlden runt eleven samt Medicin som hjälpmedel.  Utifrån dessa teman har det förts en diskussion om kuratorernas erfarenheter i relation till tidigare studier samt teorierna modellinlärning och strukturfunktionalistisk teori. Viktiga slutsatser att poängtera är hur olika flickor och pojkar med ADHD problematik uppmärksammas av omvärlden och kuratorerna själva. Vidare tas det upp hur kuratorernas perspektiv på bland annat medicin och förekomst av ADHD har påverkats av deras omgivning. Samt hur skolans strukturella system gör att vissa elever får stöd medan blir utan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)