Accept eller förkastande av ett fientligt bud - Faktorer som påverkar aktieägarna

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att redogöra för vilka faktorer som påverkar aktieägare i valet mellan att acceptera eller förkasta ett fientligt bud och att undersöka hur dessa faktorer påverkar aktieägarna. Studien använder sig av en kvalitativ metod genom en fallstudie, där empiri har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Fallstudien baseras på det bud som finpapperstillverkaren Arctic Paper lade på massaproducenten Rottneros under åren 2012 - 2013. I studien har vi använt oss av bland annat Hedlund et al. (1985) för att identifiera olika aktieägargrupper, och Hirschmans (1970) teori om voice, exit och loyalty för att analysera aktieägares beteende. Med hjälp av teori och den insamlade empirin fann vi empiriskt stöd för tre av Hedlunds aktieägartyper - finansförvaltaren, investeraren och lojalisten. Vi identifierade sedan fyra teman som påverkat dessa aktieägargrupper i budprocessen. Dessa är budets premium och dess utformning, de utlovade synergieffekterna, synen på det budande företaget och lojalitet till det egna företaget. Slutsatsen av den här studien är hur viktigt det är för det budande företaget att göra en analys av aktieägarstrukturen i målföretaget för att maximera sannolikheten för att det fientliga budet ska kunna lyckas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)