En skola för alla-illusion eller verklighet? : En multimodal kritisk diskursanalys av S:t Botvids- och Viktor Rydbergs gymnasiums hemsidor.

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

Författare: Sebastian Alejandro Torres Villagran; [2023]

Nyckelord: Diskursanalys;

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks S:t Botvids- och Viktor Rydbergs gymnasiums hemsidor utifrån ett multimodalt perspektiv. Syftet med undersökningen är att blottlägga hemsidornas kommunikation med mottagare och granska hur elever representeras i den. Studiens data innefattar både skrift- och bildmaterial från skolornas hemsidor. De teoretiska utgånspunkterna är kritisk diskursanalys och sociosemiotik. Resultatet visar att bägge skolor på ett interpersonellt plan använder framför allt grammatiska metaforer i form av erbjudanden. Den ideationella analysen visar att skolorna representerar eleverna på olika sätt. S:t Botvids representerar eleverna som blivande yrkesutövare medan Viktor Rydberg representerar dem i studierelaterade miljöer. Sammanfattningsvis stämmer skolornas profileringar med tidigare forskning. Detta betyder att både S:t Botvids och Viktor Rydberg använder sig av en marknadsdiskurs i vilket elever behandlas som kunder som skolorna vill locka till sig genom att erbjuda saker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)