Bilder som ska skapa trygghet : En studie om hur bilder kan minska oro inför och uppmuntra deltagande i gynekologisk cellprovtagning

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Idag erbjuds alla kvinnor mellan åldern 23 – 70 gratis gynekologisk cellprovtagning i Sverige. Trots detta är det bara 63,7% i åldersgruppen 23 – 29 som deltar i screeningen. Kallelse till besök kommer via posten. I denna studie har det undersökts om man med hjälp av visualiseringar kan få fler kvinnor att delta i gynekologisk cellprovtagning samt att minska obehaget inför ett besök. Under studiens gång har gestaltningsförslag tagits fram med målet att öka deltagandet. Tidigare studier kring varför kvinnor i Sverige avböjer att delta i gynekologisk cellprovtagning och hälsokommunikation tillsammans med bilder samt teorier inom kognition, perception, bild och text i samspel har legat till grund för hela arbetet. Metoder som intervju, dokumentanalys och skiss har använts för att motivera gestaltningsförslagets utformning. Allt detta resulterade i ett gestaltningsförslag i form av ett informationsblad som skickas med det brev den nuvarande kallelse kommer i, till de kvinnor som inte tidigare har valt att delta i provtagningen i Sverige. Informationsbladet innehåller illustrationer som komplement till information om vad HPV är, hur det sprids, varför det är viktigt att delta och hur själva provtagnings processen går till. Resultatet pekar mot att större andel av målgruppen hade övervägt att delta i screeningen samt att de upplever att obehaget skulle minskas vid användande av illustrationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)