Influencer marketing och parasociala relationers maktutövande på konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur influencer marketing och parasociala relationer påverkar konsumenters konsumtion av skönhetsprodukter. För att besvara syftet har vi använt oss av två forskningsfrågor som lyder: “Vilken roll har sociala medier i konsumenternas val av skönhetsprodukter?” och “Varför köper konsumenter produkter som influencers rekommenderar?”. De teoretiska verktyg vi använt för att analysera vårt empiriska material är influencer marketing, parasociala relationer och makt. Vi har valt influencer marketing som begrepp då teorin kring begreppet har hjälpt oss att få en förståelse för hur influencerbranschen fungerar och hur marknadsföring ut till influencers följare går till. Vårt andra begrepp, parasociala relationer, har gett oss förståelse ur ett konsumentperspektiv om hur kopplingen ser ut mellan influencer marketing och att konsumenter köper det influencers marknadsför. Det tredje begreppet är makt då maktutövande över följare är en genomgående röd tråd vi fann i tidigare forskning om influencer marketing och parasociala relationer. Vi fann det intressant att undersöka hur influencers utövar makt över deras följare i praktiken genom influencer marketing och parasociala relationer. Vi har identifierat detta som vårt kunskapsbidrag med uppsatsen, det vill säga att undersöka och förstå de konkreta interaktionerna som är involverade i denna process. För att avgränsa studien har vi valt att fokusera på skönhetsindustrin, och mer precist valt Caia Cosmetics och dess grundare Bianca Ingrosso som våra studieobjekt. Både företaget och Bianca Ingrosso är ett verkligt exempel på hur influencer marketing och parasociala relationer skapar makt som lett till en succé för Caia Cosmetics och Bianca Ingrossos personliga varumärke. Metoden vi valt för att genomföra studien är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Vi har genomfört 13 intervjuer med ett urval av människor som använder sig av Caia Cosmetics och har erfarenhet av influencer marketing. Efter att ha analyserat det empiriska materialet drogs slutsatsen att maktutövandet sker på flera olika fronter. Konsumenters konsumtionsbeteende vid köp av skönhetsprodukter påverkas både av maktutövande av influencers och parasociala relationer samt sociala medier och dess användare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)