Airline alliances - A legal way of restricting competition?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Författare: Ida Hermansson; [2016]

Nyckelord: Law and Political Science;

Sammanfattning: Konkurrensbegränsande avtal är förbjudna under Europeiska Unionens konkurrensrättsliga regleringar. Art. 101 i EUF-fördraget förbjuder alla avtal vars syfte är att begränsa konkurrensen inom den inre marknaden. Flygbolagsindustrin är kännetecknad av en stor mängd samarbetsavtal mellan flygbolag, där särskilda avtal innebär integrerade samarbeten. Det huvudsakliga syftet med dessa avtal är att begränsa konkurrensen, oavsett vilken nivå flygbolagen har valt att samarbete på. Flygbolagsallianser skapas för att kunna stå emot flygbolagsindustrins tuffa förhållanden. Industrin är känd för dess höga fasta kostnader och låga vinstmarginal, genom allianser finns det en möjlighet för flygbolag att minska deras utgifter samtidigt som de fortfarande kan erbjuda sina kunder möjligheten att flyga över hela världen. Sedan liberaliseringen av flygbolagsindustrin har Kommissionen granskat flygbolagsalliansers förenlighet med konkurrensrätten. Kommissionen har ansett att de konkurrensfrämjande effekter som flygbolagsallianser leder till har vägt tyngre än eventuella konkurrensbegränsande effekter. Kommissionen har godkänt alla flygbolagsallianser dock med tillägg om åtaganden för att minska de konkurrensbegränsande effekterna. Dessa åtaganden har däremot inte alltid gett de effekter som Kommissionen har strävat efter då monopol har skapats på vissa marknader. Vidare har Kommissionen godkänt allianser genom att förplikta alliansen att ingå i ytterligare samarbetsavtal med andra konkurrenter. Konkurrens inom flygbolagsindustrin är inte tillräckligt bibehållen, anledningen till detta kan vara ett försök att bevara flygbolagsindustrin. Om flygbolagsallianser hade förbjudits är det tveksamt om industrin hade kunnat bevara samma nivå av tjänster som den gör idag. Genom att ta större hänsyn till alliansers konkurrensfrämjande effekter bevaras industrin. Det är troligt att de konkurrensbegränsande effekterna på marknaden hade varit större om alla allianser hade förbjudits, än de konkurrensbegränsande effekter som uppstår till följd av en begränsad konkurrens. Flygbolagsallianser kan därmed anses vara lagliga konkurrensbegränsande avtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)