Förståelse för testresultat, i med- och motgång : Aggregerade screeningresultat som grund för nulägesanalys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Examensarbetet avser att förstå för vad som karaktäriserar skolor som uppvisar en framgångsrik- respektive icke-framgångsrik resultatutveckling vad gäller screeningsresultat i läsförståelse. I två delstudier utforskas hur testresultat kan analyseras för att identifiera olika skolors inverkan på elevers läsutveckling och vad den kan bero på.Teoretiskt grundar sig arbetet på ett nyinstitutionellt perspektiv, vari organisationer är ett verktyg för att nå förändring och utveckling. Utifrån organisationspedagogisk teoribildning tillämpas synen på skolledares ledarskap och styrning av verksamheten, som en möjlighet att skapa likvärdig skolgång. Positiv- och negativ resultatutveckling av screeningresultat i läsförståelse kopplas därför i denna studie till hur personer i olika ledarskapsfunktioner organiserar, leder och styr arbetet i ämnet svenska.Studien tillämpar en kombinerad metod. Resultatet i den initiala mervärdesanalysen av DLS-screeningresultat kan identifiera skolors förmodade inverkan på testresultatutvecklingen, över tid. Här framträder ett dikotomt mönster i form av framgångsrika- och icke framgångsrika skolor. Den kvantitativa delstudien genererar ett strategiskt urval till en fördjupande analys av fyra olika skolor för att få ökad förståelse för skolornas förutsättningar och behov. Det finns på skillnader i hur framgångsrika- och icke framgångsrika skolor hanterar screeningresultat av elevers läsförmåga.Skolor som uppvisar positiv testresultatutveckling har etablerade rutiner kring hur data från DLS-resultaten tolkas och tillämpas. Respondenterna uppvisar en samsyn kring pedagogiskt ledarskap, samarbete och stöd. Det motsatta förhållandet gäller skolor uppvisat negativa resultat, vilket antas vara en konsekvens av att organisationsstrukturer befinner sig i en nystarts-fas. En av de framgångsrika skolorna lyft fram som särskilt framgångsrik på så vis att den anses vara effektiv och motverkar skolsegregation. Skolan uppvisar en resultatutveckling som är högre än förväntat, sett till elevers socioekonomiska- och språkliga bakgrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)