En hållbar framtid : förskollärares syn på, strukturering av samt arbetemed hållbar utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning I denna studie har undersökts hur förskollärare beskriver undervisning om hållbar utveckling, både när det kommer till i vilken kvantitet olika material, miljöer och aktiviteter förekommer i verksamheten, men också till hur pedagogerna själva beskriver hur de gör barnen delaktiga i undervisningen. Syfte Syftet är att undersöka förskollärares beskrivning av sin syn på, strukturering av samt arbete med hållbar utveckling. Metod Studien har haft utgångspunkt i det utvecklingspedagogiska perspektivet och har använt sig aven kvantitativ metod med kvalitativa inslag i form av en semistrukturerad enkät. Materialet samlades in med hjälp enkätverktyget Sunet Survey, där respondenterna som bestod av ett mindre stickprov av förskollärare från två olika kommuner fick svara på både slutna och öppna frågor. Resultat Utifrån studiens urval indikerade resultatet i denna studie på att implementeringen av undervisning när det gäller de tre dimensionerna för hållbar utveckling (ekologisk- social- och ekonomisk dimension) behöver utvecklas i förskolan, inte minst när det kommer till att skapa stöttande strukturer. Studiens resultat indikerar att undervisningen bör ses över, både när det kommer till de lärandeobjekt som erbjuds barnen men också till hur undervisningen sker i lärandets akt för att på bästa sätt skapa den värdegrund hos barnen som leder till en hållbarutveckling.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)