Schemaläggning av tjänsteplanering med regelbaserade system

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Examensarbetet undersöker huruvida det är möjligt att helt eller delvis automatisera en universitetslärares schemaläggning av tjänstgöringsplaneringen. För detta ändamål har Design and Creation använts som forskningsmetod genom att utveckla en prototyp som baseras på ’constraint problem solver’-verktyget OptaPlanner. Prototypen har testats med hjälp av ett fallexempel som tillät att jämföra de automatiskt genererade scheman med ett verkligt schema. Fallexemplet visar vilken information om arbetsuppgifterna för en lärare som är tillgänglig samt hur individuella krav och önskemål av en lärare beträffande schemaläggningen kan se ut. Resultaten visar att prototypen klarar av att lägga till aktiviteter och generera olika scheman baserat på lärarnas individuella önskemål och krav. Det förekommer fall där prototypen inte klarar av att lägga ett godkänt schema p.g.a. att några av de hårda reglerna bryts mot. Syftet med den automatiska schemaläggningen är att generera en grundstomme för planeringen, så att lärare vet att de aktiviteterna i schemat motsvarar de förväntade arbetsinsatserna enligt tjänstgöringsplanen. Det tillåter en kontroll av den egna arbetstiden som annars är mycket besvärlig att uppnå. Examensarbetets främsta bidrag är att visa på vilket sätt det är möjligt att schemalägga kalendertiden av en tjänstgöringsplan utan att det blir någon övertid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)