AI-readiness inom livsmedelsbranschen : En kartläggning av nordiska livsmedelsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar i framtiden, varav en är att erbjuda och producera livsmedel till en växande population på ett hållbart sätt. Ett sätt att övervinna denna utmaning är att implementera AI-teknik som kan användas för att effektivisera och främja hållbar utveckling inom livsmedelsindustrin. Syftet med studien är därför att kartlägga nivån av AI-readiness hos livsmedelsföretag i Norden, det vill säga undersöka hur redo dessa verksamheter är att implementera AI-teknik. Frågeställningen har besvarats genom en digital enkätundersökning baserat på det teoretiska ramverket TOE - Technology, Organization and Environment. Enkäten besvarades av 59 anonyma respondenter. Svaren kategoriserades baserat på det huvudsakliga verksamhetslandet för respondentens företag, den del av industrin företaget främst är verksamt inom och företagets storlek. Det insamlade datat har analyserats med hjälp av Chi2-test som resulterade i insikten att större företag har högre nivå av AI-readiness än små företag. Resultatet indikerade även på tre förbättringsområden för att öka nivån av AI-readiness. Företag bör i större utsträckning utveckla en strategisk plan för implementering av AI-teknik, säkerställa tillräckligt med mänskliga resurser med rätt kompetens och öka kunskapen om externa regleringar bland sina anställda. Den kunskap som studien genererar kan vara relevant för företag som arbetar med implementering av AI-teknik, för företag verksamma inom livsmedelsindustrin som vill öka sin AI-readiness samt för framtida forskning inom liknande områden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)