En grönare järnväg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Detta arbete är en utredning av hur järnvägskonstruktionens emissioner ser ut vid anläggning. Den samlade datan har översatts i ett matematiskt uttryck som ger ett minsta årtal för när en neutraliseringshorisont för projektet kan nås. De resulterande uttrycken som studien tagit fram ger approximativa värden baserat på de studier av utsläpp och energiresurserna som innefattas vid järnvägskonstruktion och ämnar att visa resultatet i en pedagogisk form där innebörden av utsläppen kan med större förståelse uppskattas. Arbetet har behandlat de största och grundläggandekomponenterna för järnväg, alltså betong, stål och makadam. Övriga inkuderade ämnen är även energikonsumtion, fossila bränslen vid drift och andra material som kan inkluderas enkelt i de betraktade variablerna. Studien har tagit fram matematiska beräkningar över variablerna betong, stål, kross, resenärer, turtäthet, distans, bränsle och utsläppsvinst vid överföring till järnväg. Formeln utformades för att kunna räkna på hur lång tid, i år, det tar innan järnvägskonstruktion kan bli klimatneutralt baserat på ovan nämnda variabler. Med uttrycken som arbetet resulterat i, är tanken att det ska gå att visa en tidsuppfattning av hur lång tid det kommer ta innan järnvägskonstruktionen per meter blivit klimatneutral. Det resulterande värdet för arbetet är att en uppskattning av tiden för neutralisering av de beräknade variablerna kan bli så hög som 5 månader förutsatt en hög kapacitet. Om resenär antalet skiftar orsakar det en fördröjd neutraliseringshorisont. Arbetet ämnar även lyfta principen hav hur klimatarbetet, resultat och fakta vinkling kan användas/ missbrukas i diverse syften.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)