Doften i kommunikationens tjänst : - En studie av trenders utveckling

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Sammanfattning: Dagens konsumenter är skickliga på att analysera och blockera stora delar av de reklammeddelanden de utsätts för dagligen. Marknadsförare och företag måste ideligen komma på nya metoder att tackla problemet med. Som svar på dessa svårigheter och den kontinuerligt ökande konkurrensnivån utvecklas ständigt nya metoder och strategier för detta. Metoderna avlöser sina föregångare i syftet att dessa skall förmedla företagens meddelanden mer verkningsfullt. Den nyaste trenden på marknaden är Sense marketing som kombinerar det visuella intrycket med exempelvis musik eller doftintryck. Att marknadsföra varor och varumärken med doft kallas doftmarknadsföring och syftar till att ge kunden ökad upplevelse med köpeprocessen samt med produkten och varumärket i sig. Metoden utnyttjar luktsinnets oförmåga att stänga av sig själv samt den undermedvetna processen som ständigt pågår i våra hjärnor i att vi analyserar alla doftintryck vi kommer i kontakt med. Till detta hör att forskning visar på att lukter är starkt sammankopplat med vårt minne och lukter kan återkalla minnen från långt bak i tiden. Att utnyttja denna styrka i marknadsföringssyfte är poängen med doftmarknadsföring. I att doftmarkandsföring är nytt i Sverige som marknadsföringsmetod vill vi se på faktorer som driver den framåt mot att bli en trend, vilket leder till problemformuleringen.  Vi vill undersöka doftmarknadsföring som fenomen och utifrån fenomenet utveckling förstå hur trender kan utvecklas i Sverige. Trendutvecklings teori inom markandsföring är svag, därför undersöker vi även om trendutvecklings teorier från management området är överförbara på marknadsföring. Vi har valt att utföra intervjuer med konsulter på ämnet samt konsumenter av dessa tjänster. Att vi valt just intervjuer som datainsamlingsform beror på att vi är explorativa och söker meningen bakom som endast kommer fram i intervjuform. Faktorer till användandet av doftmarkandsföring för konsumenter samt konsulter är i huvudsak varumärkesstärkande samt omsättningsökande som resultat av ökad upplevelse. Management teorin är överförbar i att marknadsförings nycker och trender föregås av samma faktorer som management trender. Exempel på detta är miljöfaktorer, flockbeteende, Gurun samt organisatoriska karaktärer. Metoden ligger i startfållan men har under senaste tiden fått mer uppmärksamhet från dagspress samt högskolor som nu forskar på ämnet. Den drivs på av konsulterna samt talas varm om av konsumenterna som ser detta som en konkurrensfördel i att de kan differentierar sig på ett unikt sätt samt ge mervärde åt sina kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)