Studier av framkomlighet i en korsning - genom VISSIM simuleringar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Det här examensarbetet handlar om att undersöka hur framkomligheten ser ut i korsningen Karlsrovägen-Västrevångleden i Halmstad kommun. Det är en trevägskorsning utan någon signalreglering och, cykel- och gångtrafiken är separerad från biltrafiken. Innan fokus läggs på själva korsningen presenteras kunskap om hur man går tillväga för att undersöka framkomlighet och trafiksäkerhet samt innebörden av framkomlighet. Därefter kommer kort fakta om olika simuleringsprogram och dess användningsområden. Kort information om STRADA finns också för att få en förståelse över vad det har för relation till arbetet med korsningar. Teoridelen avslutas med att de tre åtgärdsvalen cirkulationsplats, vänsterpåsvängskörfält och väjningsplikt för fordon i infart B och C presenteras och information om hur de påverkar bland annat staden och framkomligheten presenteras. Till en början har korsningen undersökts genom en trafikräkning på plats. Kölängd och restid mättes för varje infart och därefter gjordes en räkning på antal fordon per infart. En modell av korsningen byggdes upp i Vissim där målet var att efterlikna verkligheten så bra som möjligt. När modellen väl byggts färdigt undersöktes kölängd och restid i programmet. Därefter jämfördes tre andra åtgärdsval med dagens utformning för att se vilken och om någon av åtgärderna skulle vara en bättre lösning till dagens läge. Alla dessa modeller byggdes upp i Vissim för att se hur deras effekt skulle påverka korsningen. Samma flöde som hade tagits fram från trafikräkningen användes för dessa åtgärdsval med. Även här undersöktes kölängd och restid. Resultatet visade att åtgärderna cirkulationsplats och väjningsplikt för fordon i infart B och C var negativa åtgärder som bidrog till att kölängd och restid försämras, vilket innebär framkomligheten försämras av dessa åtgärder. Åtgärden vänsterpåsvängskörfält visade sig ge goda resultat i korsningen vad gäller restid och kölängd. När alla åtgärdsval undersökts i Vissim utfördes en effektbedömning med nivåerna -1, 0 och 1. Det var inte endast framkomlighet som fanns med som kriterie i effektbedömningen. Kriterierna som fanns med var framkomlighet, miljö, ekonomi och trafiksäkerhet. Framkomlighet är det fördjupade ämnet i arbetet och resterande kriterier bedömdes väldigt ytligt och inga avancerade beräkningar utfördes för dessa. Resultatet från effektbedömningen visade även då att vänsterpåsvängskörfält är det mest lämpliga alternativet av de tre åtgärderna. Att bygga upp modellerna i Vissim och få de att efterlikna verkligheten så gott so möjligt var en utmaning i sig. Efter mycket arbete med justeringar i programmet gick det att få fram godkända modeller. Slutsatsen man kan dra efter att analys i Vissim och effektbedömning utförts är att det är vänsterpåsvängskörfält som är den mest lämpliga åtgärden för korsningen. Åtgärden bidrar även till att infart B och C behåller sin kvalité de har i dagsläget samtidigt som framkomligheten i infart A förbättras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)